Friday, March 01, 2013

St.Mark's Primary School, Twinbrook: part 1

Hey allemaal!

De kop is eraf, mijn eerste stageweek zit er op. Het was een week vol nieuwe indrukken, want aangezien ik nog geen les moest geven kon ik heel veel observeren.

Ik loop stage op de St.Mark's Primary School in Twinbrook (met de bus is dit 30 à 40 minuten van waar ik woon). Ik ben terechtgekomen in een klas van 29 leerlingen - 16 jongens en 13 meisjes. Het grootste deel van de meisjes is rustig, maar bij de jongens zijn er wel enkele die nogal  brutaal uit de hoek durven komen.
Ik ben gedurende de hele maand classroom-assistant; in principe wordt er van mij dus gewoon verwacht dat ik zwakke kinderen begeleid, werkschriften verbeter, ... Maar ik heb mijn mentor gevraagd of ik ook wat lessen mag geven, en dit was geen probleem.

Tot nu toe lijkt het erop dat het lager onderwijs in België verder staat dan het lager onderwijs hier. Er waren dagen dat ik maar twee of drie lessen kon observeren, omdat alles zodanig traag op gang kwam. Een beetje jammer... Verder heb ik, buiten niveaugroepen bij het lezen, nog geen enkele vorm van differentiatie gezien. Hetzelfde geldt voor positieve bevestiging.

Ook is er opvallend weinig instructie! Voor de lessen die ik heb gezien geldt het volgende: 5 minuten instructie, 45 minuten zelfstandig werk. Tijdens het zelfstandig werk liep de juf niet rond, en werden er dus ook geen vragen gesteld. Nadien mocht ik de werkboekjes verbeteren, en waren er 3 of 4 leerlingen die de helft van de oefeningen fout hadden, en zelfs 1 of 2 leerlingen die gewoon alles fout hadden. Vanaf die dag ben ik beginnen rondlopen in de klas tijdens de verwerking, en heb ik die leerlingen opnieuw uitleg gegeven. Het was wel leuk om te zien dat het hen daarna wel lukte.

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het volledige Engelse onderwijssysteem zo in elkaar zit, alles wat ik hier typ is gebaseerd op mijn eigen stageklas. Vandaar dat ik het ook wat jammer vind dat de stage beperkt blijft tot 4 weken in 1 klas op 1 school.



Nog enkele weetjes in verband met het Noord-Ierse onderwijs:

  • In het begin van P7 (=het laatste jaar lager onderwijs) kunnen de kinderen een test afleggen. Deze test bepaalt of de kinderen in het middelbaar naar de gewone secondary school gaan of naar de grammar school. De grammar school is voor de slimmere kinderen, en praktisch elk kind dat daar naar school gaat, gaat later ook naar de universiteit. Vroeger was deze test verplicht. Nu is het meer een keuze van de ouders. In mijn klas leggen 20 van de 29 kinderen de test af.
  • Mijn stageschool gebruikt geen handleidingen. De leerkracht gaat zelf op zoek naar werkblaadjes en stelt aan de hand van deze werkblaadjes een les op.
  • Vorige week vroeg ik me nog af waarom er gemengde klassen (P3/4 en P6/7) waren. Nu weet ik dat de reden hierachter besparingen zijn. Er waren niet genoeg leerlingen om een aparte P3- en P6-klas voor op te richten, dus worden ze maar samen in een klas gestoken met leerlingen van een ander jaar. Hierdoor moet er maar 1 leerkracht zijn in plaats van 2.
  • Het uitspreken van de namen van mijn leerlingen wordt nog een uitdaging! Probeer maar: Tiernan, Kieran, Deaghlan, Eamonn, Éireann, Rhiannon, Micaél (en neen, dat spreek je niet uit als Michael. De eerste keer dat ik de uitgesproken versie hoorde, klonk het voor mij als 'Mihao' :-P) en Niamh. De rest van de namen valt goed mee: Leo, Jack, Zoe, Dylan, Matthew, Natasha, ... 
  • De leerlingen moesten tijdens ICT een poster maken voor de 'ceili', een feest voor St.Patrick's Day. Alle leerlingen gingen meteen aan de slag met shamrocks, keltische kruisen en natuurlijk de Ierse vlag. Die vlag moesten de leerlingen van de juf meteen verwijderen... Het is toch beter om als school onpartijdig te blijven.. :-)
  • Telkens er rijen gevormd worden, moeten de jongens en meisjes apart een rij vormen.
  • De leerlingen krijgen hier les in Ierse dansen.
  • De leerlingen leren hier schrijven in drukletters, en dus niet in verbinding.

Volgende week begin ik zelf les te geven. Mijn mentor wil dat ik het wat opbouw, dus voorlopig geef ik nog maar een beperkt aantal lessen. Ik begin maandag met een les 'writing', waarin het hoofddoel is dat de leerlingen een tekstje schrijven over zichzelf. Dit ga ik dus gebruiken als kennismaking, en ik ga er een spel aan koppelen. Woensdag geef ik een les wiskunde over percentages en vrijdag een les 'reading' waarbij ik een coöperatieve werkvorm en rolkaarten zal introduceren.

Het lijkt allemaal heel erg 'chill': classroom-assistant zijn en af en toe eens een lesje geven. Maar ik had het toch wat onderschat. Mijn Engels is echt wel oké, maar het is toch nog iets anders om Engels te praten tegen kinderen van 10-11 jaar en te weten dat zij het veel beter kunnen dan jij. Daar bovenop spreek ik Brits Engels, en hebben al de kinderen en leerkrachten een Iers accent. Maar ik ga me dit weekend goed voorbereiden en hopelijk loopt alles volgende week vlot!

Groetjes,

An-Sofie



No comments:

Post a Comment