Saturday, March 23, 2013

St.Marks part 4, Dutch night and a wee bit of N-I slang

Alweer een week voorbij, tijd voor een nieuwe blog dus. De tijd gaat hier snel...

Deze week was mijn laatste stageweek op St.Marks Primary School. Maandag was de school gesloten vanwege St.Patrick's Day, lekker uitslapen en niets-doen dus :).
Dinsdag gaf ik een lesje in percentages. Tijdens die lessen wiskunde verbaas ik me toch telkens weer over hoe slecht sommige leerlingen in wiskunde zijn... Tijdens de individuele verwerking hield ik me weer bezig met mijn differentiatiegroepje, dat bestaat uit 6 leerlingen. Daarvan zijn er 2 jongens die niet graag wiskunde doen, en zich dus nogal lui voordoen op dat vlak, maar als ze willen kunnen ze het wel. Er zijn nog een jongen en meisje die wel goed meekunnen, maar vaker bevestiging nodig hebben om te blijven doorgaan. En dan zijn er 2 meisjes wiens wiskunde echt rampzalig is. Aan het ene meisje vroeg ik (in functie van het berekenen van een percentage) hoeveel 6:3 was. En nee hoor, ze wist het niet. Uiteindelijk had ze het wel juist na zo'n 5 keer raden... Het feit dat wiskunde bij 2 meisjes zo slecht gaat deed me soms wel wat slecht voelen. Maar ja, je kan moeilijk percentages aanleren aan leerlingen die hun tafels nog niet kennen... De rest van de klas deed het trouwens wel goed, wat 'n opsteker was :-)

Op woensdag gaf ik een les Engels, over prepositions (voorzetsels). Na een klassikale introductie liet ik de leerlingen per twee het spel 'I spy with my little eye, ...' (ofwel: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet) spelen aan de hand van prenten. Dit ging heel goed. De leerlingen zijn altijd enorm enthousiast als ik een spelletje verwerk in mijn lessen.

Donderdag was mijn mentor afwezig, haar dochter deed haar 'confirmation' (=communie). Er kwam een vervangleerkracht, en ik mocht gedurende de hele dag de leesgroepjes begeleiden. De hele dag door nam ik verschillende groepjes mee naar het leeslokaal en lazen we een stukje verder uit het boek waarin ze bezig waren.

Vrijdag had normaal gezien mijn afscheid moeten zijn. Maar daar staken de weergoden een stokje tussen ;-) 's Nachts was het al beginnen sneeuwen, en 's ochtends lag de hele stad bedekt met een wit tapijtje. Zoals ik in een eerdere blog al zei: Belfast ligt helemaal plat als het sneeuwt. Vanaf ik wakker werd belde ik de bus om te weten of hij zou rijden... Het antwoord was nee. We besloten het er toch op te wagen, en trokken door de sneeuw naar de bushalte. Een tijdje wachten, en daar was de bus! Hij reed nog net tot in Twinbrook, maar niet verder. Ik was toch blij dat we er geraakt waren...
Toen ik de klas binnenkwam, zag ik dat er maar 15 van de 29 leerlingen aanwezig waren. Daar bovenop waren mijn sokken doorweekt, en heb ik de eerste 2 uur op blote voeten door de klas gelopen, terwijl mijn sokken en schoenen lagen te drogen op de verwarming :-P De dag verliep redelijk rustig, omdat het geen nut had om nu les te geven - de andere helft van de klas zou dit dan allemaal moeten inhalen. Er werd naar een film gekeken, een leerling zijn verjaardag werd gevierd, en we knutselden een beetje. Ik werd overstelpt met kaartjes van de leerlingen, de leukste quote vind ik toch wel deze : "I'll miss you like I miss the wonderful sky blue", hahaha!
Normaal had ik vrijdag ook een Belgian Party gepland, compleet met Jules De Strooper koekjes, speculoos, Luikse wafels, neuzekes, Belgische chocolade, ... Maar ik vond het zonde dat de helft van de klas er niet was, dus werd dit verplaats naar maandag van 2-3 uur. Ik ga dus nog eens terug, joepie! Al zal ik het waarschijnlijk weer redelijk lastig hebben met het afscheid ...

Vrijdagavond was er ook nog een Dutch night! Enkele Nederlandse Erasmussers hadden typisch Nederlands eten gemaakt: appelmoes, andijviestamp, hete bliksem, rookworst, ijs met stroopwafels, ... Het was een enorm gezellige avond, alleen het naar huis stappen door de sneeuw was er net iets te veel aan! :-)

Ik zit hier nu al meer dan 2 maanden, en dacht dat het misschien eens tijd was om jullie een beetje "Northern-Irish slang" bij te brengen ;)

Northern-Irish Slang
Lad = guy
Ye = you
Yous = you (meervoud)
Craic = fun
What's the craic? = what's up?
Eejit = idiot
Grand = good, great
Wee = small
Dead on! = perfect
Cheers = thanks
Cheerio = goodbye
Hammered = dronken
Bloody, bullocks, shite, arse = vloeken in Belfast :-)


See yous in a wee bit! Cheerio!

An-Sofie

No comments:

Post a Comment