Saturday, March 09, 2013

St.Marks: Part 2

Hallo allemaal!

Vorig weekend had ik na een drukke stageweek nood aan een beetje ontspanning, en dat begon op zaterdagavond met een bezoekje aan de Voodoo Bar. Zoals de naam al doet vermoeden, een beetje een rock-achtige bar en niet meteen mijn ding...

In de tijd dat ik hier nog ben wil ik nog zoveel mogelijk zien, en daarom ging ik samen met Janita een dagje naar Derry (= cultuurstad van de UK 2013). In de voormiddag bezochten we allerlei culturele dingetjes in de stad, en in de namiddag gingen we winkelen.
  
Een kanon op City Wall                                    First Derry Presbyterian Church                         WWII memorial statue
Free Derry corner
   
murals
  
UK No Way IRA (Irish Republican Army) - Fuck your flag protest - Loyalists
 
Brug in de City Wall - Peace Bridge


Maandag ben ik ein-de-lijk begonnen met lesgeven! Een volledige week achterin zitten observeren was méér dan genoeg voor mij! Ik stelde mezelf en België voor aan de hand van een powerpoint. Daarna mochten de kinderen zichzelf voorstellen via een kort geschreven tekstje. We stopten alle tekstjes (inclusief het mijne) in een doosje, en daarna mochten de leerlingen om beurten een tekstje eruit nemen, voorlezen, en raden van wie het was. De leerlingen vonden het heel leuk, vooral het deel waarin ik mezelf voorstelde. Ze zijn ook heel geïnteresseerd in België.

Daarna was het terug de beurt aan de leerkracht, en joepie, er was eindelijk differentiatie! :-) Ik heb nu intussen ook gemerkt dat er differentiatie zit in werkboeken en huiswerkblaadjes. Er zijn telkens 2 of 3 niveaus. Dit is ook wel nodig als je weet dat ze hier niet aan zittenblijven doen. Dat verklaart ook wel de grote niveauverschillen in deze klas.
Verder had de leerkracht had mij gevraagd om de leerlingen een ICT-opdracht te geven. Uiteindelijk is dit de opdracht geworden: de leerlingen moeten een powerpoint maken waarin ze een plaats in Noord-Ierland voorstellen die ik zeker moet gezien hebben! Ik laat nog weten wat er allemaal is uitgekomen :-)

Nog een weetje: de leerlingen hebben hier elke dag de volledige dag les van 9u00 tot 15u00 (vrijdag tot 14u00) en hebben geen vrije woensdagnamiddag.
Op woensdag gaf ik opnieuw een lesje, dit keer wiskunde (percentages). Ik schrok een beetje van het enorm lage rekenniveau van sommige leerlingen (ze moesten nog nadenken over de oefening '20x1'...), ik merkte dat het nodig was om de vorige les nog eens te herhalen en moest dus wat oefeningen improviseren. Maar uiteindelijk is de les heel goed gelukt en was ik heel blij om te zien dat de oefeningen bij alle leerlingen gelukt waren. In de namiddag was mijn mentor even afwezig en werden de leerlingen opgesplitst over verschillende leerjaren. Ik volgde die namiddag mee met de P4 klas (leeftijd 2de leerjaar) en mocht daar een leesgroepje begeleiden.

Donderdagochtend was nogal stressy voor mij, want ik wist dat mijn coördinator een les van mij zou komen observeren. Ik had een les 'reading/creative writing' voorzien met groepswerk en rolkaarten. Dit was de eerste keer dat leerlingen met rolkaarten werkten, en één van de enige keren dat ze in groep werkten (er wordt hier echt enorm weinig aan groepswerk gedaan). In het begin verliep het nogal chaotisch, maar na een tijdje werkten de leerlingen echt heel goed in groep. Nadien besprak mijn coördinator ('de Frank') de les met mij en daaruit bleek dat hij heel tevreden was, zowel over mijn taal als over het feit dat ik nieuwe methodes en werkvormen binnenbreng in mijn stageklas. Ook mijn mentor was tevreden, want het is één van de eerste keren dat ze een Erasmus-stagiaire heeft die genoeg Engels kan om les te geven. Happy days!

Mijn mentor paste donderdag ook 'Mental Maths' toe in de klas, dit zijn wiskundespelletjes. Ik was er geïnteresseerd in om dit ook toe te passen in België, en kreeg meteen drie bundeltjes vol Mental Maths mee naar huis :-) Die ga ik binnenkort eens uitpluizen en zowel hier als tijdens mijn eindstage in België eens uittesten!
Alle leerkrachten zijn hier trouwens heel vriendelijk en behulpzaam. Ik zei in mijn vorige blog dat ik het wat jammer vond dat we niet in meerdere scholen kunnen staan, maar dat neem ik nu toch terug. Een langere stage in eenzelfde school zorgt er voor dat je je na een tijdje wel echt thuis begint te voelen op de school en in de stageklas, en dat heeft ook een goede invloed op mijn lesgeven :-)
's Avonds kwamen er 2 andere Erasmussers naar ons huis om samen te eten, ze hadden Irish Stew gemaakt. Mmmmm!

Op donderdag was het ook World Book Day geweest, en daarom mochten de kinderen zich vrijdag verkleden als een personage uit een boek. Het was heel schattig om te zien, vooral één van de kleutertjes die een kartonnen doos over zich had getrokken, waar dan Spongebob op geschilderd stond :-)
Tijdens de assembly (= een wekelijkse samenkomst van alle klassen en leerkrachten, waarin awards uitgereikt worden voor leerlingen die de voorbije week heel hard hun best hebben gedaan) werden er per klas 2 leerlingen uitgekozen die het best verkleed waren. Best grappig om te zien!
De namiddag verliep zoals altijd redelijk kalm, en ik besprak samen met mijn mentor welke lessen ik volgende week zal geven. In mijn klas zitten 4 heel zwakke lezers en deze zal ik vanaf dinsdag elke ochtend een halfuur begeleiden in een apart leesgroepje. Daar kijk ik heel erg naar uit, ik krijg het gevoel dat ik wat meer verantwoordelijkheden begin te krijgen van mijn mentor. Verder geef ik op maandag 'maths' (percentages), op dinsdag 'literacy' (alphabetical order), op woensdag opnieuw 'maths' (co-ordinates) en op donderdag een lesje over België.

Volgende week donderdag komt Gilles toe in Belfast! Joepie! Vrijdag gaan we Belfast nog even verkennen en zaterdag+zondag gaan we St.Patrick's Day vieren in Dublin. Op maandag kan ik nog even mijn roes uitslapen want dan heeft de school een vrije dag. Daarna volgen er nog 4 dagen stage die ik zal afsluiten met een 'Belgian Party' (de Luikse wafels, chocolade, speculoosjes, koekjes, etc. zijn al onderweg! Dankjewel mama :-) ).


An-Sofie



No comments:

Post a Comment