Saturday, February 02, 2013

Skype, Giant's Causeway and Italian Night

Ein-de-lijk heb ik tijd om mijn blog een beetje up-to-date te houden! Aangezien het alweer een week geleden is, heb ik weer veel te vertellen...

Ready? Set... GO!

Ik begin me hier steeds meer thuis te voelen! Alles valt in z'n plooi en ik begin steeds meer aan alles te wennen.
Op zaterdag werd ik redelijk vroeg wakker en heb ik besloten om eindelijk nog eens te gaan lopen. Een halfuurtje en vijf kilometer later had ik al meteen een groot deel gezien van de buurt waarin we wonen. Er zijn hier dichtbij ook enkele wijken die wel fijner zijn om in te lopen dan op de drukke wegen. Een park heb ik voorlopig nog niet gevonden!
Toen ik thuiskwam was Janita ook wakker en zijn we nog gaan zwemmen en naar de sauna geweest. Een sportieve zaterdagvoormiddag!
's Avonds ben ik met nog enkele andere Erasmussers naar de Botanic Inn gegaan.

Op zondag heb ik geskyped met mijn familie, wat mij echt deugd heeft gedaan. Ik voel me hier intussen wel al goed thuis, maar dat neemt niet weg dat ik hen toch wel begin te missen!


Verder was er op zondag een verrassingsfeestje gepland voor Christian, een Oostenrijkse Erasmusser. De woonkamer zat propvol, maar het was wel heel gezellig. De Oostenrijkse meisjes hadden voor gebak gezorgd, en er werden cadeautjes uitgedeeld.
Daarna trokken we naar Falls Road, waar er een 'pancake cook-off show down' was! Een wedstrijdje pannenkoeken-bakken tussen de Oostenrijkers, Nederlanders en Belgen. Ook hier waren bijna alle Erasmussers aanwezig waardoor het zowel in de living als in de keuken een gezellige drukte was.




Maandag was het weer tijd voor een drukke schooldag. Ik had Numeracy, European History, Literacy en nog eens Numeracy. Tijdens de middagpauze hadden we ook een meeting met onze coördinator, Frank Quinn. Hij zou ons weekrooster voor de komende week eens bekijken om te zien of we voldoende vakken volgden om onze credits te halen. Hij benadrukte nog eens dat we hier echt van de ervaring moeten genieten, en zoveel mogelijk moeten doen, zelfs de meest alledaagse dingen: een krant uit Belfast kopen, eens in een cafeetje gaan zitten en luisteren naar de mensen, de muziek, ... Frank is ook heel enthousiast over Gent en Artevelde. Hij is al enkele keren bij onze school op bezoek geweest en praat hier vaak over.
Als afronder van ons gesprek drukte hij me nog eens op het hart dat ik me echt geen zorgen moest maken over credits, dat alles wel in orde komt. Fioew!

In de namiddag ben ik eindelijk om een O2-simkaart gegaan, waardoor ik nu ook gratis kan smsen met de andere Erasmussers.

Op dinsdag had ik 2 uurtjes art. De lessen art zijn hier echt heel erg leuk, je krijgt in het begin uitleg over een bepaald werkstuk, en dan mag je er de rest van de les aan werken. Er wordt ook enkele weken rond een bepaald thema gewerkt, bij deze klas was dat de onderwaterwereld. Ze hadden tijdens de vorige lessen al schelpen uit klei gemaakt, vissen getekend met houtskool,... Tijdens deze les werkten we rond een collage van Matisse:
De leerkracht gaf wat uitleg over de beeldaspecten vorm, lijn, kleur, compositie en daarna mochten we in groepjes van 4 onze eigen versie maken. Dit was het resultaat:



De beeldlessen zijn hier niet echt theoretisch, maar eerder praktisch. Elke les wordt er wel iets gemaakt en dan wordt dit na afloop van de les in de gang opgehangen. 

Op woensdag 30 januari hadden we eindelijk de trip waar ik echt al lang naar uitkeek: Carrick a Rede Rope Bridge en The Giant's Causeway! Voor alle mensen die zich ooit afvragen waarom ik in hemelsnaam voor Noord-Ierland gekozen heb... :

Donderdag was een rustige dag, want ik was helemaal afgemat van de Causeway-trip. Er waren nog enkele lessen en 's avonds ben ik met Janita naar het huis van de Ierse meisjes gegaan, waar we naar tv hebben gekeken en chocolade pizza hebben gegeten (=echt lekker!). Verder kreeg ik ook nog het leuke nieuws dat ik voor al mijn examens (in België) geslaagd ben!

Op vrijdag had ik één les: Ireland in Europe. Daarna ben ik met Max naar de winkel geweest (=de hel!). Moet je je even inbeelden: 2 mensen die lopen te sleuren met 4 flessen frisdrank van 1,5 liter, 2 flessen water van 5 liter en dan nog een fles melk van 2 liter, broden, vlees, pasta, ... Gelukkig moesten we maar een klein eindje stappen tot aan de taxi, en zette die ons aan het begin van onze straat af. Het grootste deel van het transport gebeurt hier trouwens met taxi's, omdat deze goedkoper zijn dan de bus. Daarna ben ik nog even gaan zwemmen met 2 Nederlandse Erasmussers, Anouk en Maya. Ik heb me namelijk een abonnement aangeschaft van het 'Falls Leisure Centre', waar ik kan zwemmen en fitnessen. Ze hebben er ook een sauna en stoombad, dus dat is echt wel zalig!
's Avonds was er de Italian Night in 21 Cavendish Street (lekker dichtbij). De meisjes hadden erg hun best gedaan om ons lekkere dingen voor te schotelen: bruschetta's, paprika, aubergine, verschillende soorten pizza's, pasta, ijsjes en tiramisu! Op het einde van de avond zat ik natuurlijk volledig volgepropt en was ik blij dat ik in mijn bedje kon neerploffen.

Vandaag is het zaterdag, dus redelijk rustig. Deze ochtend ben ik terug naar het Leisure Centre geweest. Ik heb mezelf een beetje afgemat in de fitness en heb daarna nog een paar baantjes gezwommen, en vooral genoten van de sauna :-). 

De volgende weken wordt het op vlak van school heel kalm. Alle Noord-Ierse studenten beginnen deze week al met hun stage, en aangezien ik maar 1 Erasmus-vak volg en voor de rest bij Noord-Ierse studenten lessen volg, valt er dus wel heel veel weg voor mij. Ik heb enkel nog het vak Ireland in Europe op vrijdagochtend. Buiten dat hebben we wel nog enkele infosessies over onze stage, en kan ik ook het vak 'European Integration' volgen.
Door die vrije tijd hebben we natuurlijk zeer veel tijd om Noord-Ierland wat te verkennen! Zo staat er nog een trip naar het Titanic Museum, het Linnen Museum en een Mountain Walk op de Divis Mountain op de planning. Waarschijnlijk organiseren we hier zelf ook enkele tripjes, bijvoorbeeld naar Galway en Cork. 

Verder begint de heimwee wel wat toe te slaan. Het is hier echt leuk en de tijd gaat snel omdat ik zo veel te doen heb, maar ik begin echt de kleine dingetjes te missen: mama's lekkere eten, speculoospasta, een huisje waar het overal lekker warm is, maar vooral: mijn gezinnetje en mijn vriend. Gelukkig mag ik Gilles vrijdag voor een weekendje Belfast verwelkomen, en werken mijn ouders aan een leuk postpakketje :D 

Tot de volgende!
Groetjes, kusjes en knuffels vanuit Belfast.

An-Sofie

No comments:

Post a Comment