Tuesday, April 09, 2013

Visitors! And more goodbyes...

Hallo allemaal!

Het aftellen kan stilaan beginnen... Ik zit al 11 weken in Belfast!
Vorige week donderdag en vrijdag gebeurde er niet echt iets noemenswaardigs. Behalve dat de Lente eindelijk zijn weg lijkt gevonden te hebben naar Noord-Ierland; het weer is al sinds vorige week supergoed!

Zaterdag ben ik vroeg opgestaan, want eindelijk kwamen mijn ouders en broer op bezoek! Ik had hier enorm lang naar uitgekeken, want ik moet toegeven dat ik hen al enorm hard gemist had.
Na enkele knuffels gingen we samen ontbijten, mmm :-) Daarna gingen we de auto ophalen die mijn ouders gehuurd hadden. Aangezien het echt enorm goed weer was (zonnetje, geen wolkje aan de lucht) besloten we om diezelfde dag al naar de Giant's Causeway en Carrick a Rede Rope Bridge te gaan. Dus daar gingen we dan, met de huurauto. Het rijden aan de linkerkant van de weg liep na enkele hysterische gilletjes van mij ('andere kant!!!') verbazingwekkend goed! We kwamen heelhuids toe aan de causeway. De vorige keer dat ik hier was, was met 'n soort dagtour, dus dan hadden we niet heel veel tijd om het gebied te verkennen... Dat heb ik nu ruimschoots goed gemaakt :-) Ik heb delen van de causeway gezien die ik de vorige keer nog niet had gezien. Mijn ouders en broer waren ook erg onder de indruk!
  
We aten iets in het stadje Bushmills en daarna gingen we verder naar de Carrick a Rede Rope Bridge. Het was enorm leuk om hier te lopen omdat het zodanig goed weer was.. Echt heel zeldzaam in Noord-Ierland!! Ook hier zag ik deeltjes die ik de vorige keer nog niet gezien had. We liepen de heuvel op, van waar je een prachtig uitzicht hebt op de touwbrug!
  
Daarna dronken we nog iets (buiten, op een terrasje!) en begonnen we aan onze trip terug naar Belfast.
Eenmaal thuis maakten we ons klaar om op restaurant te gaan (stiekem toch één van de leukste dingen aan bezoek hebben :-D). Ik nam mijn ouders & broer mee naar de Crown Bar. Daarna waren ze redelijk uitgeteld (je zou voor minder: ze waren om 3 uur 's ochtends opgestaan om naar de luchthaven te gaan...) en gingen we slapen.
De volgende ochtend gingen we opnieuw samen Engels ontbijten. Daarna trokken we met de auto naar Carrickfergus Castle; een mooi kasteel, met een super uitzicht op de zee. We verkenden het kasteel, maakten onszelf even belachelijk door rare maskers en hoedjes op te zetten, en gingen nog iets drinken.
  
Daarna gingen we terug naar Belfast om het Titanic Museum te bezoeken; absoluut een aanrader, zeker voor kinderen! Het museum is enorm modern en educatief ingericht. In elke zaal staat wel één of meerdere interactieve spelen, die dan vooral naar kinderen gericht zijn (al kon ik me er ook perfect mee amuseren). Een voorbeeld was een zaal over de verschillende soorten 'rivets' (vijzen) die gebruikt waren om de Titanic te bouwen. Deze zaal was omgebouwd in een soort 'speelbord'; op de muur verscheen een silhouet van een bepaald soort rivet, en op de grond verschenen dan 7 verschillende soorten, en de kinderen moesten op die rivet gaan staan die bij het getoonde silhouet hoorde... Echt tof! Verder stond er onder andere ook een telegraaf, waarmee je zelf boodschappen kon versturen. Er was ook een virtuele rondleiding in de Titanic; je stond in een zaaltje, en op alle muren werd de zaal geprojecteerd; alsof je echt in de Titanic bent!
  
Na enkele uren rondlopen in het museum hadden we allemaal enorme honger! We gingen eten bij Faílte (= Iers voor 'Welkom'), een restaurantje vlakbij mijn kot. Amai, zo lekker had ik hier nog nooit gegeten!
Aangezien mijn ouders & broer nu wel redelijk uitgerust waren, nam ik ze ook nog mee naar de leukste (en oudste) pub van Belfast: Kelly's Cellars! We dronken er enkele typische Ierse drankjes (Irish mist, Guinness en Apple Cider) en genoten van de live muziek.
  
Jammer genoeg was het maandag al de laatste dag dat mijn ouders en broer hier waren. Ik besloot om ze nog even Belfast zelf te laten zien. We gingen ontbijten in That Wee Café (vlakbij mijn kot), en trokken daarna de stad in. Ik toonde hen enkele typerende zaken voor Belfast: river Lagan, het Thanksgiving Statue, Big Fish, City Hall, river Lagan, de mini 'Big Ben', ... Na een koffietje in de Starbucks en een broodje in de Subway was het jammer genoeg alweer tijd voor afscheid. Lastig!!!
  

Gisteren en vandaag heb ik vooral een beetje slaap ingehaald, en gewerkt voor stage. Want die begint, net als mijn vertrek hier, steeds dichterbij te komen... Deze week staan er 2 afscheidsfeestjes op het programma, en volgende week donderdag komt daar nog mijn eigen afscheidsfeestje bij...

Tot de volgende!

An-Sofie

No comments:

Post a Comment