Tuesday, January 22, 2013

Getting settled!

Hallo allemaal!

Bij deze mijn eerste blogbericht uit Belfast!

Afgelopen vrijdagavond nam ik afscheid van mijn vriendinnetjes (emotioneel :-( !). Zaterdag vertrok ik met een nieuw afscheidscomité (papa, mama, broer, Gilles) naar de luchthaven. Met een klein hartje nam ik afscheid (nóg emotioneler!), en met knikkende knieën stapte ik op het vliegtuig... De vlucht zelf verliep heel vlot, na 1 uur en 20 minuten landden we al in Dublin. Van daaruit sleurden we onze bagage naar de busstop. Daar hadden we vrijwel meteen een bus, en na 2 uurtjes kwamen we dan eindelijk aan in Belfast. Daar kwamen er 2 van onze huisgenootjes ons ophalen met de taxi. En toen kon ik eindelijk zien waar ik de komende 3 maanden zou wonen: 116 Cavendish Street.


De foto links is het huis. Mijn kamer is het witte 'huisje' op het dak. Op de derde foto zie je Cavendish Street. Ik ben heel blij met mijn kamer, en ook de badkamer en de keuken vallen heel goed mee. Maar onze living is echt mini! Ik gok dat hij de helft zo groot is als de kamer die ik hier heb. Er past net een tafeltje en 2 zetels in. Dat tafeltje is ook meteen het enige tafeltje waaraan we kunnen eten, m.a.w.: we eten altijd in de zetel. Op vlak van internet hebben we wel het geluk dat we wifi hebben; ik kan dus steeds met mijn gsm en laptop op het internet. Ook is de school heel dichtbij, 5 à 10 minuutjes wandelen.

Toen ik aankwam heb ik me meteen even gesettled in mijn kamer, en ben ik met 2 huisgenoten naar het city centre getrokken om wat inkopen en om beddengoed in de Primark. Wat meteen opvalt als je hier rondloopt, zijn de muurschilderingen; overal waar er ook maar een klein stukje muur vrij is, wordt deze beschilderd! Enkele voorbeelden uit mijn straat:



's Avonds hebben we enkele Erasmussers uitgenodigd in ons huis. We zaten met 15 man in onze ieniemienie-living! Daarna hebben we enkele taxi's gebeld en zijn we naar een pub gegaan.

Op zondag is het hier redelijk rustig. We hebben uitgeslapen, ontbeten, zijn naar het Park Centre geweest (waar ik in Onepoundland een Engelse stekker heb gevonden!) en hebben 's avonds wat gekookt.

Op maandag heb ik dan uiteindelijk de eerste lessen gevolgd. Aangezien Briege nog niet aanwezig was om mijn definitieve lessenrooster op te stellen, heb ik de vakken meegevolgd die mijn huisgenoten volgen, nl. European History en British History. European History vond ik heel interessant, maar British History was wat moeilijk te begrijpen omdat ik al 4 lessen gemist heb (ik kwam namelijk 2 weken later aan dan de anderen, omdat ik nog examens had).
Na de lessen ben ik met de andere Belgen naar het zwembad en naar de sauna geweest.
's Avonds wilde ik met Rosa (mijn Spaanse huisgenoot) en enkele anderen nog even naar een pub. We gingen naar het huis van de Oostenrijkers, en wilden toen een taxi nemen... Dat konden we dus meteen vergeten! Het was een klein beetje aan het sneeuwen... Er moet hier echt maar een halve centimeter (smeltende!) sneeuw liggen, en het hele land ligt meteen plat. Dus zijn we maar gewoon terug naar huis gestapt...

Vandaag ben ik langsgegaan bij Briege om te kiezen welke vakken ik zal volgen. Normaal zou ik vandaag ook al enkele vakken echt meevolgen, maar zo goed als alle lessen waren gecancelled door de 'sneeuw'...
Ik heb wel al een beeld op wat ik wil doen. Ik heb al een school toegewezen gekregen voor mijn stage, nl. St.Marks Primary School. Verder kan ik ook kiezen voor 'Professional studies in one school based subject', daarbinnen kan ik bijvoorbeeld music en art volgen. Dat zie ik dus volledig zitten! :-) Verder zijn er ook lessen over Jolly Phonics, dat is een multisensoriële aanpak om kinderen te leren lezen. Dan is er nog European History, het vak dat ik gisteren al eens heb meegevolgd. Waarschijnlijk ga ik ook nog het vak 'Ireland in Europe' volgen.
Morgen zou mijn verantwoordelijke van Saint Mary's aanwezig moeten zijn op school (hij was er vandaag niet door de sneeuw) en zou ik stilaan moeten weten welke vakken ik nu effectief ga volgen.

Ondertussen voel ik me hier wel al wat meer thuis, want in het begin (en nu nog steeds een beetje) is dit echt wel wennen! Maar ik zal m'n draai hier wel vinden :-)

Tot de volgende!

An-Sofie

No comments:

Post a Comment